Zo geniet je van vakantie in eigen land

zo-geniet-je-van-vakantie-in-eigen-land-blog
Leestijd: 6 min

Als je aan vakantie toe bent hoef je echt geen verre reis te boeken. Ik ben namelijk op ontdekkingsreis gegaan in ons eigen kikkerlandje en er zijn genoeg plekken waar je geweldig kunt genieten. Zo ben je er toch even helemaal uit, zonder last te hebben van massatoerisme. En het is natuurlijk dichtbij, wel zo fijn. Mijn favorieten staan hieronder en ik heb een paar bonustips toegevoegd voor alle staycation liefhebbers.

Lekker Suppen aan de Zeeuwse kust

De zilte Zeeuwse kust is één van de unieke plekken in Nederland. Ik ben dan ook vrijwel elk jaar eventjes in Zeeland te vinden, want wat een prachtige omgeving is hier. Onderweg daar naartoe kom ik alvast in de stemming door Bløf aan te zetten. Eén van mijn favoriete Nederlandse bands.

In Zeeland kun je geweldige strandwandelingen maken en de mooiste zandkastelen bouwen. Ik deed alleen ook iets anders in Zeeland. Iets anders dan anders. Ik ging namelijk SUPPEN! Nu ben ik een echte natuurliefhebber en hoewel ik echt geniet van varen, ben ik toch geen fan van hard motorgeluid op het water. Met suppen (peddelsurfen) sta je op je surfplank en peddel je rustig over het water. Geen harde geluiden, geen hoge snelheden, maar heerlijk relaxt peddelen. Suppen is het helemaal tegenwoordig en de Zeeuwse wateren zijn dan ook niet de enige plek waar ze dit aanbieden.

Om helemaal tot rust te komen kun je het Veerse Meer, de Otheense Kreek in Terneuzen of het Grevelingenmeer bij Brouwershaven gebruiken als SUP-locatie. Voor alle avondliefhebbers raad ik aan om eens in het maanlicht in Goeree-Overflakkee op het meer van Volkerak te peddelen.

Ik weet nog dat ik ook eventjes wat wild water wilde ervaren. Ik deed wat rek- en strekoefeningen en peddelde de Noordzee op in Domburg! Dit kan trouwens ook vanaf Vrouwenpolder. Achteraf peddelde ik over laag water op de Ooster- en Westerschelde om wat knappe golven mee te maken. Aanrader!

Afgezonderd op de Veluwe

Op de Veluwe is bijna alles welkom. Een huisje, caravan, tent, ik keur het allemaal goed. Ik hield het dit keer bij een tent. Je zit namelijk midden in de natuur, alsof je in een sprookje bent. De Veluwe is perfect om uren te dwalen tussen de bomen en uitgestrekte oppervlakten. ’s Avonds geniet je van de prachtige sterrenhemel, want lichtvervuiling doen we op de Veluwe niet aan. ’s Ochtends werd ik wakker van een familie wilde zwijnen, haha!

De Veluwe is een relatief groot gebied, dus je hebt genoeg keuze. Zelf raad ik in ieder geval aan om Kootwijkerzand, Veluwezoom-Posbankroute en de schaapskuddes op de Loenermark te bezoeken. Ga je geen spijt van krijgen.

Tour de France… in Limburg

Iets wat misschien alleen échte fietsfanaten weten, is dat je in Limburg echt fenomenale fetsroutes hebt! Toen ik hiervan hoorde, ging ik natuurlijk meteen even naar het verre zuiden. Ik had een fietsdrager achterop de auto, zette mijn mountainbike erop en voor ik het wist fietste ik de eerste steile helling op. Natuurlijk had ik ook een rugzakje mee met wat eten en nuttige dingetjes.

Om de meest technische route mee te maken, raad ik je aan om naar de Sint Pietersberg route in Zuid-Limburg te gaan. Hier is trouwens ook een geweldig rondje Riemst te kiezen die ongeveer 12,5 kilometer lang is. Via deze route pak je trouwens ook een mooi stukje België mee, zodat je toch even wat buitenlandse lucht kunt opsnuiven. Het rondje Riemst is ook uitstekend voor de hele familie!

Als je toch liever wilt wielrennen, dan heb je in Zuid-Limburg in een straal van 40 kilometer alle beklimmingen die in Nederland noemenswaardig zijn.

Varen op de Friese wateren

Regelmatig huur ik graag een boot om Nederlandse wateren te verkennen. Van de Loosdrechtse Plassen tot het IJsselmeer tot aan de Friese meren. Fryslân, een prachtige deel van het land waar je niet omheen kunt. De kleine riviertjes bevaren vond ik het leukste, maar ’s nachts op de boot mee wiegen met de golven genoot ik ook absoluut van. Ik had ook een verrekijker mee en spotte ook wat ijsvogels die razendsnel zijn!

Naast het huren van een boot, heb ik ook een dagje de kano gepakt in Friesland. Hierdoor kon ik gebieden bezoeken waar de boot niet bij kan. Vanwege lage bruggen enzo, je kent het misschien. Ik peddelde over het Sneekermeer en door de kanalen. Ik kreeg nog een aantal tips om ook eens de Reidmarroute en de Scheenroute door het natuurreservaat de Rottige Meente te ontdekken. Die staan dus op de bucketlist, want ik kon niet alles in één dag doen.

Uitwaaien op de Waddeneilanden

Laatst wilde ik eens wat anders dan het vaste land in Nederland. Daarom ging ik eens naar de Waddeneilanden! Dit unieke stukje natuur geeft je het gevoel alsof je ver weg van Nederland bent. Natuurlijk is er nog de herkenbare vlakte, want we wonen ten slotte in de Laaglanden, maar wat zijn de Waddeneilanden mooi!

Ik heb nog niet alle eilanden gezien, maar ken inmiddels wel de weg op Texel, Terschelling en Ameland. Texel is het grootste eiland en hier valt het meeste te doen, maar hier zijn dan ook de meeste mensen (toeristen). Terschelling heeft over het algemeen de meeste en hoogste golven aan de kust. Dus ben jij ook een surffanaat? Dan is Terschelling zeker een plek om heen te gaan. Ameland is een heerlijk rustig eiland met zon, zee en strand zonder al teveel poespas. Een relaxt centrum waar het bier rijkelijk vloeit. De Waddeneilanden; gewoon naartoe gaan.

De kracht van Staycation

Staycation is hét woord van 2020. Je viert dan gewoon lekker vakantie vanuit huis. Je kunt namelijk ook daar hét vakantiegevoel creëren. Ik geef je wat extra tips:

Thuiskamperen is fun

Als je een mooie overdekte veranda hebt, dan is dat dé plek om er eens een nachtje te slapen. Of je zet simpelweg je tent op, in de tuin! Mocht het dan toch ineens gaan regenen, dan leg je de slaapmatjes lekker in de woonkamer. Niet te moeilijk doen.

Op vakantie in je thuisomgeving

Hoe vaak heb je eens rondgelopen in je omgeving? De buurt verkennen oké, maar rondlopen om te beoordelen of het een relaxte omgeving zou zijn om vakantie te vieren is een ander verhaal. Trek je wandelschoenen aan, stap desnoods op de fiets en maak een vakantieschema eenvoudig vanuit je eigen huis. Oh, en vergeet de BBQ niet.

Vakantie food

Wat ik ook wel eens doe wanneer ik niet op vakantie ben, is gerechten uit andere landen eten! Zo ontdek je niet alleen lekkernijen uit het buitenland, maar voelt het ook nog eens alsof je daar echt bent. Tenminste, als het eten lekker is.

Begin eens met een pasta op Italiaanse wijze te bereiden. Of ga voor een Griekse salade. Een week later pak je gewoon gerechten uit Mexico, Brazilië, IJsland; het kan allemaal. Eet smakelijk!

Waan je in de natuur

Vergeet Nederlands natuur niet, want wat een mooie omgevingen hebben we stiekem in ons kikkerlandje. Zuurstof snuiven in het bos of op het strand. De Duinen bestormen, Suppen, wielrennen of gewoon even met de trein naar de andere kant van het land. Er is zoveel mogelijk, maar je moet er wel even uit. Stap uit je comfortzone en geniet!